Standard Guru
Malaysia mengandungi 3 komponen utama:
1.
Komponen
Standard (S)
2.
Komponen
Keperluan (K)
3.
Komponen
Asas Penentuan Standard & Keperluan
Matlamat:
I.
Melahirkan
Guru Malaysia yang unggul
II.
Membangunkan
modal insan yang bertaraf dunia
Kerangka Komponen Standard Guru
Malaysia
Asas Penentuan Standard dan Keperluan
Perincian
Standard dan Keperluan adalah berasaskan kepada aspek yang berikut:
a. Misi Nasional
Bagi mencapai prestasi yang tinggi dan impak maksimum daripada
pembangunan nasional, Misi Nasional telah menggariskan lima teras utama seperti
berikut:
1. meningkatkan ekonomi dalam
rantaian nilai lebih tinggi
2. meningkatkan keupayaan
pengetahuan dan inovasi negara serta memupuk minda
kelas pertama
3. menangani masalah
ketidakseimbangan sosio-ekonomi yang berterusan secara membina dan produktif
4. meningkatkan tahap dan
kemampuan kualiti hidup
5. mengukuhkan keupayaan institusi
dan pelaksanaan
b. Falsafah Pendidikan
Kebangsaan (FPK)
Pendidikan di Malaysias adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih
memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi,
dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini
adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu
pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.
c. Falsafah Pendidikan Guru
(FPG)
Guru yang bepekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia
menjunjung aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin
pembangunan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu,
demokratik, progresif dan berdisiplin.
d. Tatasusila Profesion
Keguruan
Bagi menjaga nama baik profesion keguruan serta meningkatkan lagi mutu
profesion semua guru di Malaysia tertakluk kepada Tatasusila Profesion Keguruan
yang disediakan dalam bentuk ikrar.
e. Etika Kerja Kementerian
Pelajaran Malaysia
Etika Kerja Kementerian Pelajaran Malaysia perlu dilaksanakan dan dihayati
berdasarkan enam prinsip iaitu niat yang betul, perlakuan yang baik, penggerak
ke arah kebaikan, memperkotakan apa yang dikatakan, berdisiplin dan beradab
serta menghargai dan bertanggungjawab terhadap hasil usaha organisasi.
Standard Guru Malaysia juga digubal berdasarkan rujukan dan penandaarasan
standard-standard yang sedia ada dalam sistem pendidikan Malaysia dan standard
pendidikan guru di beberapa negara maju.
Kompenen Standard
(S)
S1 iaitu amalan
nilai profesionalisme keguruan ialah standard yang memperincikan
kompetensi amalan nilai profesionalisme keguruan berdasarkan domain diri,
profesion dan sosial, yang patut ada pada seseorang guru.
Komponen Keperluan (K)
K1 keperluan pertama ialah kelayakan masuk program latihan perguruan.
Keperluan ini memperincikan syarat dan kriteria serta prosedur pengambilan
calon program latihan perguruan.
K2, keperluan latihan, pentaksiran dan penilaian memperincikan
program latihan, sistem pemantauan, pentaksiran dan penilaian.
K3. keperluan kolaborasi pula memperincikan permuafakatan antara agensi dan institusi latihan perguruan dengan pihak sekolah, institusi pendidikan tinggi tempatan dan luar negara, badan bukan kerajaan serta lain-lain institusi yang boleh memantapkan lagi latihan perguruan.
K4, keperluan infrastruktur dan infostruktur memperincikan prasarana pengajaran dan pembelajaran, informasi dan komunikasi bagi mengoptimumkan kecekapan dan keberkesanan program latihan.
K5. keperluan jaminan kualiti memperincikan semua aspek perancangan dan pelaksanaan dasar, strategi, prosedur serta aktiviti bagi mewujudkan keyakinan bahawa kualiti latihan sentiasa terpelihara dan ditingkatkan secara berterusan.
Perincian standard dan keperluan yang digariskan amat penting bagi
menjamin program latihan yang dilaksanakan akan menghasilkan guru yang
kompeten, kreatif, inovatif dan berketerampilan.
Guru Kompeten
Guru kompeten ialah guru yang mempunyai kemahiran dalam menguruskan
kaedah pengajaran dengan baik. Seorang guru perlu mempunyai pengetahuan dan
kemahiran yang mendalam tentang bidangnya. Interaksi dua hala antara guru
dengan murid dan murid dengan guru memain peranan penting supaya isi pelajaran
dapat disampaikan serta difahami oleh murid. Antara ciri-ciri guru kompeten
ialah mempunyai kemahiran pertuturan antara murid yang bagus dan mempunyai ilmu
pengetahuan yang tinggi tentang matapelajaran yang diajar.
Modal Insan Unggul
Modal insan unggul ditakrifkan sebagai ciri-ciri yang dimiliki oleh
manusia yang menyebabkan mereka lebih produktif. Modal ini tidak boleh
dipindahkan kepada seseorang yang lain tetapi seseorang perlu melabur untuk
mendapatkannya. Ia dibentuk atau dipupuk melalui pelaburan terhadap pendidikan,
latihan sebelum bekerja, latihan semasa bekerja, kesihatan, penghijrahan dan usaha
mencari maklumat yang dapat meningkatkan taraf hidup seseorang.
Pembangunan modan insan unggul pula merupakan suatu proses bertujuan
untuk melahirkan jiwa yangbertakqwa. Ketiadaan jiwa yang bertaqwa akan
mengakibatkan fungsi akal dan fizikal menjadi lumpuh. Di samping itu,
pembangunan modal insan unggul juga adalah pembangunan yang penuh dengan
keinsanannya. Ia harus dilengkapi dengan pembangunan jiwa, hati dan naluri bagi
melahirkan insan yang ada sifat keinsafannya.
Penutup
Standard Guru Malaysia menetapkan tahap pencapaian kompetensi
profesional yang patut dicapai oleh guru untuk menjamin dan mengekalkan
pendidikan yang berkualiti kepada warganegara Malaysia kini dan akan datang.
Standard Guru Malaysia akan dapat memastikan guru yang dihasilkan mempunyai
kompetensi yang tinggi dala, aspek amalan nilai profesionalisme keguruan,
pengetahuan dan kefahaman serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran.
Kongsi amalan terbaik PDPR dilaksana warga pendidik
Warga
pendidik perlu bijak mengadaptasi diri bagi memastikan perkembangan pendidikan
sentiasa berada di landasan betul dan relevan dengan kehendak semasa.
Ketua Pengarah Pendidikan, Datin Seri Nor Zamani Abdol Hamid
berkata, situasi pandemik Covid-19 yang melanda dunia dan negara menuntut untuk
sentiasa berfikiran kreatif serta proaktif agar tidak mudah mengalah dengan
keadaan yang berlaku.
“Sehubungan itu, kita seharusnya melangkah sederap bagi
memastikan segala apa yang dirancang dapat disempurnakan serta disesuaikan
dengan situasi pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR).
“Usaha ini dapat dijelmakan dari semasa ke semasa melalui
penggabungan jalinan aplikasi yang menekankan aspek penglibatan murid secara
aktif dan menyeluruh selari dengan aspek 4.6 iaitu murid sebagai pembelajar
aktif dalam Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2),” katanya
ketika berucap pada perasmian penutup Konvensyen Pendidikan Putrajaya 2021,
secara maya hari ini.
Konvensyen tersebut bertemakan Perkongsian Amalan Terbaik
Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) yang dianjurkan Jabatan Pendidikan Wilayah
Persekutuan Putrajaya.
Dalam pada itu, Nor Zamani berkata, amalan terbaik dihasilkan
guru seharusnya dapat dimanfaatkan secara optimum dengan menyebar luas dalam
pelbagai medium dan aplikasi.
Justeru, katanya, usaha Jabatan Pendidikan Wilayah
Persekutuan Putrajaya mengadakan konvensyen ini sangat signifikan untuk guru
berkongsi segala bentuk pengetahuan, kemahiran, penyelidikan, dapatan dan
inovasi yang akhirnya bukan sahaja memberi manfaat kepada murid bahkan kepada
dunia pendidikan secara umumnya.
Mengulas lanjut, beliau memuji penganjuran konvensyen
tersebut yang mendapat kerjasama dan sokongan padu daripada Yayasan Guru Tun
Hussein Onn (YGTHO).
“Usaha jalinan dan jaringan ini mampu mewujudkan kerjasama
organisasi secara optimum dalam meningkatkan profesionalisme perguruan
khususnya dari aspek pedagogi dan amalan terbaik PdPR untuk semua guru.
“Saya juga berharap semua guru akan mengambil peluang ini
untuk terus meningkatkan pengetahuan dan kemahiran serta meningkatkan kompetensi
diri,” ujarnya.
Dalam situasi seperti inilah seorang guru diuji samada mencapai Standard
Guru Malaysia atau sebaliknya. Sekiranya beliau berjaya, nescaya proses
pengajaran dan pembelajaran tetap berjalan lancar dan segala masalah dapat
diatasi dengan cemerlang olehnya.
Rujukan:
l https://www.moe.gov.my/images/kpm/pemberitahuan/standard%20guru%20malaysia%20-%202009.pdf
l https://www.utusan.com.my/terkini/2021/10/kongsi-amalan-terbaik-pdpr-dilaksana-warga-pendidik/
Comments
Post a Comment