Skip to main content

Profesion Guru Sebagai Kerjaya Profesional

 

1. Apakah itu guru profesional?


Istilah profesional guru telah diperkenalkan oleh James L. Sumter dalam bukunya pada tahun 1991, Teacher Professionalization: An International Overview. Istilah ini telah digunakan untuk menunjukkan kerjaya pendidikan yang memuaskan secara profesional dan peribadi. Ia adalah kerjaya akademik yang memerlukan tahap pengetahuan diri, motivasi diri, dan kemahiran akademik, interpersonal, intrapersonal dan profesional yang tinggi. Profesional guru yang berkesan membangun dan mengekalkan imej yang jelas tentang siapa dirinya, apa yang dia percaya tentang pengajaran, apa yang membentuk pengajaran berkualiti, apakah kemahiran dan kebolehan yang penting untuk mengajar, dan cara menggunakan kemahiran ini untuk mencapai matlamat profesion perguruan.

 

2. Ciri-ciri guru profesional


Ia adalah kerjaya akademik yang memerlukan tahap pengetahuan diri, motivasi diri, dan kemahiran akademik, interpersonal, intrapersonal dan profesional yang tinggi. Profesional guru yang berkesan membangun dan mengekalkan imej yang jelas tentang siapa dirinya, apa yang dia percaya tentang pengajaran, apa yang membentuk pengajaran berkualiti, apakah kemahiran dan kebolehan yang penting untuk mengajar, dan cara menggunakan kemahiran ini untuk mencapai matlamat profesion perguruan.

 

3. Perkara yang harus dilakukan oleh guru untuk menjadi berkesan dalam kerjaya profesional


Berikut adalah beberapa kualiti yang perlu dimiliki oleh guru untuk menjalankan tugas mereka dengan berkesan. Pertama, semua guru mempunyai tanggungjawab kepada diri sendiri untuk berkembang secara profesional supaya mereka bersedia untuk mengajar. Kualiti profesional ini termasuk pengetahuan tentang kandungan mata pelajaran, penggunaan strategi pengajaran yang berkesan, dan penguasaan kaedah pengajaran. Seorang profesional guru juga perlu menyedari keperluan pelajar, peka terhadap keperluan pelajar, dan bersedia untuk membuat perubahan dalam amalan pengajaran apabila maklumat baharu dibangunkan.

 

4. Kritikan terhadap kerjaya seorang guru


Ramai pelajar dan ibu bapa yang ragu-ragu dengan keberkesanan guru. Guru biasanya dikritik kerana tidak mempunyai pengetahuan terkini atau tidak dapat menyesuaikan pengajaran mereka dengan keperluan pelajar mereka. Banyak kritikan terhadap pengajaran tidak berasaskan pengetahuan tentang apa yang diperlukan untuk menjadi seorang guru profesional. Beberapa pengkritik pengajaran mengkritik guru kerana tidak memberikan jumlah sokongan yang mencukupi kepada pelajar, kerana tidak mempunyai sikap positif, tidak dapat berkomunikasi dengan berkesan, tidak mempunyai kemahiran interpersonal yang baik, atau bersikap sombong.

 

5. Mengapa menjadi guru profesional berfaedah?


Guru yang menjadi guru profesional meningkatkan keberkesanan mereka di dalam bilik darjah kerana mereka mempunyai pemahaman yang lebih baik tentang apa yang diperlukan untuk menjadi profesional guru. Mereka telah belajar membezakan diri mereka daripada guru lain dalam profesion. Mereka telah belajar bagaimana menggunakan pengetahuan, kemahiran dan kebolehan mereka untuk memenuhi keperluan kumpulan pelajar yang pelbagai. Mereka telah belajar bagaimana mengurus masa mereka, dan cara mengurus pembangunan profesional mereka sendiri.

 

Baru–baru ini tular di media sosial apabila seorang guru tuisyen terkenal, dikatakan telah meminta pelajarnya untuk memanggil dirinya dengan gelaran ‘daddy’ dalam satu sesi pengajaran atas talian. Menerusi video yang tular, guru tersebut yang sebelum ini viral kerana cara dan teknik mengajarnya yang lincah dan menghiburkan ini dikatakan telah berjenaka secara kasual dengan meminta pelajarnya menggelarkan dirinya sebagai ‘daddy’ dalam sesi pengajaran secara ‘live’.


Rakaman itu kemudian menerima kecaman netizen atas gelaran ‘daddy’ merupakan sexual innuendo (sindiran seks) yang tidak pernah digunakan oleh seorang guru tambahan lagi kepada pelajar bawah umur. Adakah benar guru tersebut bersalah kerana menggelar dirinya sebagai ‘daddy’, ataupun hanya sekadar perselisihan faham dalam kalangan Generasi-Z yang terlalu cepat mentafsir perkataan itu sebagai suatu unsur seksual?


Susulan dari kecaman yang diterima, guru tersebut menerusi akaun Twitter miliknya memaklumkan bahawa dia sudah meletak jawatan daripada pusat tuisyen itu dan turut memohon maaf di atas keterlanjurannya dalam bertutur kata. Menurutnya, sebagai seorang guru, dia sudah pasti tahu mengenai kod etika yang harus dipatuhi dan tidak menyangka disebabkan atas kecuaiannnya, sebuah ‘lawak kasual’ boleh bertukar menjadi topik yang serius.


“Kita seharusnya menjadi pendidik, tetapi kali ini, saya yang sepatutnya belajar sesuatu. Saya sedar bahawa video berkenaan telah menimbulkan kebimbangan ramai. Saya minta maaf atas kebimbangan yang tercetus disebabkan video berkenaan.”


Perkongsian daripada beliau meraih pelbagai komen dari pihak netizen yang mana rata-rata daripadanya merupakan pelajar pusat tuisyen itu yang mengenali beliau turut berasa sangat sedih dengan berita tersebut kerana mereka menganggap beliau merupakan sebagai seorang guru yang baik dan sangat mesra dengan para pelajarnya.


Pengajaran yang dapat kita perolehi daripada isu ini adalah kita janganlah terlalu mudah dan cepat menilai atas sesuatu perbuatan kerana kita sebagai manusia tidak terlepas dari kekhilafan, dan sebagai bangsa pendidik, kita seharusnya menjaga integriti dan profesionalisme dengan sehabis baik kerana kita perlu menjadi acuan yang cantik untuk membentuk pelajar menjadi insan yang cemerlang.

Comments

Popular posts from this blog

Sejarah Pembentukan Falsafah Pendidikan Guru Malaysia

Sebelum tahun 1982, pendidikan guru di Malaysia tidak mempunyai satu falsafah yang tersurat dalam bentuk dokumentasi. Pendidikan guru yang ada bergerak selari dengan matlamat negara yang dinyatakan dalam Laporan Pelajaran seperti Penyata Razak (1956), Laporan Rahman Taib (1961) dan Rancangan Malaysia. Pada tahun 1979, Laporan Jawatan Kuasa Kabinet telah menetapkan hala tuju pendidikan guru di Malaysia iaitu: Menghasilkan guru yang mempunyai kesedaran dan daya pemikiran untuk mengendalikan pengajaran dan pembelajaran secara interaktif bagi mengembangkan lagi potensi murid.   Melahirkan guru yang dapat membudayakan ilmu dalam masyarakat.   Sehubungan itu pada tahun 1982, Kementerian Pendidikan Malaysia (Bahagian Pendidikan Guru) telah menggubal dan mendokumentasikan Falsafah Pendidikan Guru dengan rasminya. Objektif utama Falsafah Pendidikan Guru tersebut didokumentasikan adalah untuk menjadi rujukan, panduan, amalan dan wawasan kepada semua institusi yang melahirkan guru-guru d...

Kerangka Standard Guru Malaysia: Komponen

    Standard Guru Malaysia mengandungi 3 komponen utama: 1.        Komponen Standard (S) 2.        Komponen Keperluan (K) 3.        Komponen Asas Penentuan Standard & Keperluan   Matlamat: I.          Melahirkan Guru Malaysia yang unggul II.        Membangunkan modal insan yang bertaraf dunia   Kerangka Komponen Standard Guru Malaysia Asas Penentuan Standard dan Keperluan Perincian Standard dan Keperluan adalah berasaskan kepada aspek yang berikut: a.          Misi Nasional Bagi mencapai prestasi yang tinggi dan impak maksimum daripada pembangunan nasional, Misi Nasional telah menggariskan lima teras utama seperti berikut: 1.          meningkatkan ekonomi dalam rantaian nilai lebih tinggi ...