Falsafah Pendidikan Guru sebagai teras kepada pembentukan pemikiran dan amalan guru-guru dari aspek pengetahuan, keterampilan, sahsiah dan etika guru
Tugas seorang guru memerlukan banyak kepakaran dan kemahiran serta mempunyai keperibadian dan sahsiah yang unggul dalam dirinya. Hasil pendidikan yang dibentuk mestilah mempunyai kualiti. . Konsep guru yang professional adalah guru mempunyai ilmu pengetahuan dan kepakaran serta kemahiran yang pelbagai menjadi tuntutan utama dalam diri seseorang guru bagi melaksanakan satu proses pendidikan secara berterusan
Pengetahuan:
Seorang guru profesional mempunyai ilmu pengetahuan yang luas.Ilmu tersebut merangkumi ilmu berteraskan ikhtisas pendidikan, psikologi, komunikasi ,pengurusan bilik darjah serta pengetahuan semasa. Ilmu pendidikan dan ilmu pengurusan bilikdarjah ini amat penting bagi memastikan murid dapat diurus dengan sempurna semasa prosespengajaran dan pembelajaran. Sementara itu, pengetahuan yang luas tentang isusemasa bakal menjadikan minda guru akan sentiasa mengikut peredaran zaman dan bersediauntuk menghadapi sebarang kemungkinan yang mendatang
Keterampilan:
Selain itu, ciri seorang guru yang professional ialah keterampilan yang baik. Seseorang guru haruslah mempunyai gaya tersendiri yang unik, berkarisma,proaktif, kreatif dan inovatif serta sentiasa menggalakkan cetusan idea untuk melakukan pembaharuan di dalam pengajaran dan pembelajarannya. Guru harus membentuk gaya yang tersendiri yang bersesuaian dengan etika sebagai seorang guru agar dapat dicontohi danditerima oleh murid. Sebagai contoh, guru sepatutnya mempunyai kemahiran berkomunikasi yang baik dan lancar agar para pelajar daapat menerima input dan output Ketika proses pembelajaran.
Sahsiah:
Seterusnya, seorang guru professional mempunyai sahsiah dan akhlak yang mulia. Hal ini kerana, segala kelakuan yang hadir dalam diri guru tersebut sedikitsebanyak akan mempengaruhi kelakuan pelajar tersebut. Seeloknya sebagai seorang guruseharusnya menunjukkan sahsiah yang terpuji untuk diteladani oleh pelajar bagi melahirkan insan yang berkeperibadian tinggi dan holistik .
Kod etika:
Setiap profesion dalam pekerjaan mempunyai kod etika tersendiri begitu jugalah dengan etika guru. Kod etika amat penting kepada guru kerana menyediakan garis panduan bagaimana bertingkah laku dalam profesion perguruan yang mana untuk dirujuk dan diamalkan oleh guru. Selain itu kod etika Perguruan menyatakan dengan jelas tentang tanggungjawab guru terhadap pemegang amanah dalam bidang Pendidikan
Persoalannya, adakah keempat-empat aspek dalam amalan-amalan guru amat penting kepada pembentukan sistem penddikan di Malaysia?
Sebagai seorang guru, keempat-empat aspek tersebut haruslah diterapkan dan dititikberatkan dalam diri kerana para pelajar memerlukan seseorang guru yang professional dan berintegriti dalam mendidik anak bangsa. Di keratan akhbar dan media di Malaysia, Malaysia telah digemparkan dengan seorang guru yang didakwa membuat lawak rogol kepada pelajarnya sehingga membangkitkan kemarahan banyak pihak baru-baru ini.
https://www.kosmo.com.my/2021/05/12/isu-lawak-rogol-guru-terlibat-telah-dipindahkan/
Perkara ini sewajarnya tidak berlaku dalam institusi pendidikan menyebabkan para pelajar mengalami tekanan emosi dan mental. Selain itu, perkara yang tidak bermoral ini tersimpang jauh dari amalan=amalan guru. Rogol bukanlah jenaka, dan guru harus menekankan keselamatan, bukan sebaliknya.
Natijahnya, menjadi seorang guru adalah lebih daripada sekadar melaksanakan rancangan pelajaran. Guru sering membawa peranan ibu bapa pengganti, disiplin kelas, mentor, kaunselor, penjaga buku, model peranan, perancang, dan banyak peranan yang berkaitan.
Comments
Post a Comment